Deia en la presentació de la
mateixa , que amb gran plaer vaig realitzar , que un premi en un certamen
artístic, al costat de la vàlua del mateix oferia un punt intangible com era el
de la motivació per a l’artista per afermar-se en la seva realitat creativa.
Ara , dos anys més tard , hem vist
que Joan Poch ha aprofitat aquest estímul per avançar i molt en aquell laberint
creatiu en el que es trobava. I dic laberint ja que la necessitat d’expressar
els seus sentiments i emocions havien portat a l’autor a una disbauxa creativa
en la que anades i tornades , evolucions i involucions, garbuixos i serenors ,
es donaven constantment la mà en una obra atractiva generalment , però massa
confosa en el sempre necessari afany d’anar més enllà de l’aparença.
Ara l’artista sembla haver-se asserenat
i sembla que el seu camí es decanti més cap a les seves arrels amb una plàstica
més poètica i literària. Una plàstica estructurada en la taca com a eix formal
i gestor d’un equilibri espaial , en la que a partir d’un element primigeni es
desenvolupa mitjançant el goteig , l’explosió i l’expansió un univers pictòric
seductor i plaent.
Joan Poch titula “Cosmos” a la seva
experiència. Un cosmos però que res té a veure ni en la pintura còsmica de Dalí
ni a al concepte còsmic que amb tanta intensitat va ser treballat per els informalistes
, amb Viola al capdavant i amb noms tan interessants com els de Hernández
Pijuan i Eduard Alcoy que el practicaren en els seus inicis.
El cosmos de Joan Poch però és menys
visceral, menys explosiu. No està en el big bang i sí en l’aparent serenor de
les galàxies perdudes. I vull remarcar la paraula aparent ja que l’obra de Poch
ens sedueix en l’aparença però d’ella cal esperar una explosió molt més intensa
que li doni densitat i així ens colpeixi de manera més contundent.
Però l’exposició de Poch a Can Caralt
ens genera una pregunta. L’equilibri de la mostra queda trencat per la potència
d’un díptic que senyoreja en la sala i que porta en si mateix tota la força
plàstica i la contundència comunicativa de la que estem parlant. És la peça
cabdal de l’exposició i la que marca la mateixa. Una obra que per cert lliga
perfectament amb el sentit del grup de magnífiques ceràmiques que arrodoneixen
l’exposició.
Per això apareix el dubte. Quin és
o ha de ser el camí de l’autor?. Una pregunta que sols el creador pot i ha de
resoldre. L’evolució ha de continuar. Més serena, més tranquila i amb molta més
reflexió. Però ara toca ja encetar un camí més marcat i definitiu. Aquest és el
repte front al que cal treballar.
Un repte en el que la síntesi ha de
ser fonamental. Una síntesi cap a l’essència que Poch ha de practicar
urgentment no tan sols en la seva pintura ans també en el seu concepte
expositiu , el que és un dels seus greus , i fàcilment solucionables defectes. Sobren
peces , en l’exposició i el catàleg , sobren paraules en la presentació i manca
un sentit més global que doni presència al treball.
Amb tot això crec que aquesta
mostra de Joan Poch ha de ser cabdal en la seva trajectòria. Ha de ser el seu
punt d’intersecció vers un creador més afermat en les seves idees plàstiques i
allunyat d’uns dubtes conceptuals que en res l’afavoreixen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada