Tinc el costum, que aconsello, de que en visitar una
exposició d’un artista del que res o poc sé, si s’ofereix un petit opuscle/catàleg
de mà, fer-ne lectura del mateix per situar-me davant l’obra que he de
visionar.
En ells he vist escrits de tots colors però mai havia
arribat a veure l’existent en l’escrit de presentació de l’exposició de Carmen
de la Rosa a Can Caralt de Llavaneres. En tan sols 6 línies, signades per Josep
Vilà, hi veig unes afirmacions que m’esparveraren: ”qui vulgui aprendre que
observi la seva obra”, ”virtuts i més virtuts que fan que sigui difícil parlar de
la seva obra” “Carme de la Rosa fa el més difícil: pintar”.
Aquest laportià “ que n’aprenguin” supera qualsevol ego creatiu
, i no diguem d’aquest cúmul de virtuts ,però l’afegitó final no té pèrdua. I
no sé de cap artista per important que hagi estat , que hagi gosat a tal
atreviment. Però la frase final és encara més errònia. Pintar és el més fàcil
del món. És simplement dominar un ofici
i sota la mà d’un mestre tardarem més o menys però al final aconseguirem
la mínima solvència per “pintar”. Pintar és doncs molt fàcil, el que és molt
difícil és crear, generar emocions, en una paraula ser “artista”. Un concepte
molt llunyà al fer de Carme de la Rosa.
I per si en tenia dubtes
aquestes es van esvair totalment en visionar l’exposició. certament
Carmen de la Rosa és una molt bona pintora, domina l’ofici, els seus trucs i
trampes, però la seva obra és incapaç de generar cap emoció. Les seves obres em
retrotrauen als especialistes d’aquells concursos de pintura ràpida que
dominaven el país allà els 70/80. En aquells temps s’hauria forrat, i els
ajuntaments de Catalunya estarien folrats amb obra seva. Una pintura
aparentment moderna, efectista, amb els detalls necessaris per ser
identificable.
La pintura de De la Rosa és això, la pintura dels pòster
d’Ikea, de la dels mobles de mig disseny, la de l’aparença i la vacuïtat. Si
abans hi havia al menjador cérvols abeurant a la llum de la lluna, o gossos en
una cacera, ara toca l’hedonisme del color, l’apunt de Nova York, o l’exercici
aquós d’una platja o piscina de moda.
Però rere de l’aparença no hi ha res. No hi ha misteri, no
hi ha interrogants, sols la buidor d’un hedonisme que pretén ser art quan és
simplement la plasmació actual de les làmines Freixas amb que s’aprenia en els
anys 50.
Sols hi ha una obra que ens apropa a l’esperança, és la que
reprodueix unes golfes parisenques ( imatge amb la que encapçalem el post) Allà
l’autora es despulla dels convencionalismes comercials per intentar assolir una
puresa creativa. I en bona part ho aconsegueix, assolint una peça que crida
l’atenció per si mateixa , per l’esperit que traspua i que s’allunya del sentit
comercial que domina tota la resta. Una obra que ens ofereix el misteri del que
pot acollir al darrera i que hauria ser punt de partida d’una nova etapa per
l’autora si és que de veritat vol ser artista i no és conforma amb
l’egocentrisme de ser tan sols una bona pintora.
Carme de la Rosa
Del 15 de gener al 28 de febrer de 2021
Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada