Comença any la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí recuperant
el tremp expositiu perdut en part per la pandèmia, encara que durant ella ha
mantingut les portes obertes sempre que la normativa ho ha permès, alhora que
malgrat l’aturada ha fet gira per Andalusia presentant una exposició generalista
de gran qualitat que ha tingut gran acceptació per aquelles terres.
Ara ens presenta la segona exposició de l’apartat dels anys
90 . Una exposició conformada per poc més de 80 peces, de les quals una vintena
son escultures, que corresponen a una quarantena d’artistes entre d'ells 4 son
dones. Una exposició eclèctica en l’estilístic , tal i com és habitual en al col·lecció
i en les exposicions que desenvolupa, i que complementa de manera ben adient, la
mirada d’aquells temps que ens oferia en l’anterior capítol expositiu.
Potser no és aquesta de les exposicions més cridaneres per
el nom dels artistes participants, però en canvi és de gran atractiu per els
bons afeccionats per la diversitat de conceptes que ens ofereix, alhora de per
que aquest art dels 90, és l’art que haurem viscut en directe la gran majoria dels
visitants, i per tant el coneixement previ de l’exposat ja està en les nostres
ments. A més a més, i en una lectura localista, a més de les obres dels
artistes Perecoll i Pepe Novellas, incorporat darrerament a la
col·lecció, es presenten un bon gruix d’autors que han exposat a la ciutat per el que de primeríssima mà hem pogut gaudir del
seu bon fer.
Com molt bé diu Ricard Mas en el catàleg de l’exposició, fora del tòpics inherents a l’art de la dècada ( polítiques de gènere i la representació, la repolitització de l’art, les pràctiques postconceptuals, l’afermament de la instal·lació , el vídeo art i la fotografia..), en aquests anys immersos en l’eufòria olímpica i la depressió i crisi postolímpica, en l’art succeeix un fet fonamental com ho és el fet de que la modernitat ( entenen com a tal el concepte artístic que comença amb els impressionistes i dura fins aquest fi de segle) esdevingué en clàssic. I justament aquest fet és el que plana per damunt tota l’exposició: Una obra plena de modernitat però alhora havent assolit ja un classicisme absolut en aquests 30 anys d’ençà la seva realització.
L’exposició comença amb gran potència. En el frontal se’ns
ofereix esplendorós un diàleg entre dos grans mestres , amb unes peces que defugen
una mica la imatge més habitual que tenim d’ells. Per un costat tenim una petita
escultura de ferro , de tan sols 36 cm. d’EDUARDO CHILLIDA ( Lotura XIV ). Una peça conceptual de gran
bellesa i intensitat que aplega en si mateixa el concepte peculiar de copsador
d’espais de l’autor, en aquest cas del no espai, amb una lectura magistral de
la tècnica del modelatge del ferro. Per l’altre, un autoretrat de MIQUEL BARCELÓ,
de potència fora de mides amb aquest gratat sobre cartró que dona volum i
textura a l’obra pictòrica. Un diàleg que és com un cop de fuet que ens
desperta de poc i ens alliçona del que pot ser l’exposició.
Una intensitat que no decau en el primer queixal a on la
força expressionista màxima d’ANTONIO SAURA , amb el retrat imaginat de Felip
II, exemple paradigmàtic d’aquesta lectura present/passat i al contrari que
caracteritza aquesta dècada, estableix pont mitjançant la menina en bronze de “la
reina Mariana” de MANOLO VALDÉS, del temps en que encetava la seva transformació
volumètrica i de llenguatge plàstic que l’ha portat al més alt de l’art modern
actual. Aquesta, una peça formal i conceptualment esplèndida, que encaixa a la perfecció amb la Menina de PERECOLL,
obra de la seva època barroca, del temps de l’exposició de la Pia Almoina i que
aguanta perfectament l’embat davant dos obres tant potents i d’artistes tan
consagrats, el que indica el seu mèrit.
Un pont d’entrada que dona pas a una afinada sinfonia de
varietats estilístiques i conceptuals amb obres que representant perfectament
als seus autors, tenen a voltes el caràcter diferencial ,moltes vegades present
en la col·lecció Bassat com ho és el de
l’obra “diferent” o “especial” que potser molts museus haurien refusat per no
ser perfectament definitòria del fer de l’artista, però que el que fa es reforçar
encara més la visió global del mateix.
Entre els artistes de reconeguda fama i prestigi, per a mi el
repòquer del més destacat ,està conformat per les obres de Genovés, Gordillo, Guinovart
, Perejaume i Pérez Villalta.
JUAN GENOVÉS, pintor de soledats i multituds, ens ofereix en "ámbito de la extensión”, una mirada angoixant d’una multitud individualitzada
situada en un no res. Obra espectacular de gran potència artística i alhora
comunicativa.
LUÍS GORDILLO , amb “Islotisación” , ens ofereix el seu
abstracte peculiar i personal que tanta fama i èxits li ha atorgat. El seu
grafisme cromàtic arrelat a la terra i la seva profunditat psicològica donen
misteri a una peça espectacular.
De JOSEP GUINOVART, sempre tant ben representat en la col·lecció
Bassat, se’ns ofereixen ara 6 obres que abasten tota la dècada, des d’unes de
1990 , de la seva època d’abstracció agrària, per definir-la d’una manera prou
representativa, fins a una de 1999 d’una
especial sensibilitat en aquells moments del blau resplendent que per la
comarca vàrem poder gaudir amb plenitud en dues espectaculars exposicions al
Museu Monjo i a Can Palauet.
Del maresmenc PEREJAUME es presenta “Arbreda” una obra que quasi diria
podria servir per definir-lo plàsticament. És aquesta una representació pictòrica
plena d’una poètica naturalista, romàntica i wagneriana (com diu R.Mas) i que
sembla plasmació plàstica d’una de les seves instal·lacions en la natura. Una
obra sensible, plena de pau i també d’inquietuds.
Una obra per a meditar intensament el seu missatge.
GUILLERMO PÉRZ VILLALTA , amb “El mundo limitado” trenca l’esquema
mental que poguéssim tenir d’ell en relació a la seva adscripció a la movida madrilenya
y més darrerament a l’art objectual i a la iconografia.
L’obra presentada , que no vull estar de dir m’ha enamorat
profundament, ens porta cap uns camins metafísics a lo de Chirico, però sota
una rigidesa geomètrica plenament harmònica. Aquesta solitud de l’edifici
fabril enclaustrat, amb un mar de llibertat proper i un ciclista a la fuga que
no troba la porta, m’ha transportat als espais fabrils mataronins de baix a mar
de la nostra ciutat. Espectacular
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada