En la darrera crítica que vaig fer a una exposició de Silvia
Alcalá, li recomanava fer un parèntesi a la seva desfermada carrera expositiva
per poder fer reflexió del seu llenguatge pictòric, ja que al meu entendre s’observava
un cert esgotament del mateix, en una repetició massa evident de les estructures
constructives que sols oferien petites variacions i a la que calia airejar a la
recerca de noves paraules artístiques per seguir expressant les afinades
reflexions del seu pensar.
Però l’arribada de la pandèmia ho capgirà tot. L’stop expositiu
, l’obligat confinament, una major possibilitat d’introspecció, una certa
disponibilitat horària, etc. A més és ben cert que en moments de crisi és quan
l’artista s’allibera del seus lligams i és capaç de generar una obra més
embravida i lliure.
I d’aquests condicionaments ben dirigits per la reflexió
acurada de l’autora sorgeix aquesta magnífica exposició que explossiona resplendent
a les sales del Museu Monjo de Vilassar de Mar.
Mantenint conceptualment la ideologia que traspua tot el seu treball,
aquesta s’actualitza mitjançant l’aparició
d’uns figures menys hieràtiques, que deixen de ser immòbils cariàtides que
suporten el pes de ser dones en una societat patriarcal, per convertir-se en
essers vius i actius en societat.
L’individualisme de
la figura va deixant mica en mica el pas, a figures agrupades en diàleg entre ells, i fins i tot
apareix un nou concepte , com és el cas
d’una de les peces més brillants de l’exposició , l’obra que jo titulo “dona i
paisatge”, obra iniciàtica d’una nova època. Treball de gran potència, obrint pas
a una nova finestra creativa en un camí que albiro molt interessant. Com
igualment cal remarcar l’esplèndida obra coral de retrats “familiars” plena de segones
i interessants lectures.
Però aquest potent canvi conceptual ve recolzat i potenciat
per un important canvi en el treball de les peces. Fins ara la figura femenina
a vegades quedava colgada sota la cridòria cromàtica i del treball dels fons .
Ara en els fons, apareixen noves sensibilitats, textures, jocs d’entintats que
alhora que enriqueixen el treball, donen la força reflexiva que s’aconsegueix també
amb el canvi de paleta cromàtica, en la que nous tons càlids i la disminució de
l’agressivitat del color, capgira les
peces i els hi ofereix un misteri afegit que accentua la comunicació amb l’espectador.
Amb tot el dit no caldria reincidir en dir que ens trobem
davant d’una més que interessant exposició de molt recomanable visita , en la
que al plaer estètic i visual si afegeix aquest reclam de la reflexió al voltant de la potència de la
dona i del seu gradual empoderament en la societat, que sortosament sembla ja
no té aturador.
Una exposició a més a més amb un acurat muntatge, oferint les peces
precises per poder expressar tot allò
que vol dir l’artista sense una paraula de més, i que esdevé punt i apart, i jo
diria que sense possibilitat de marxa enrere, en la trajectòria de Silvia Alcalà en la que s’albira
un futur resplendent.
Felicitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada