dijous, de setembre 19, 2024

50 ANYS DE CRÍTIC AL SANT LLUC

 

 




Com podem veure a l’encapçalament d’aquest article, aquestes son les fotos de la  pàgina 11 del diari de Mataró del 23 d’Octubre de 1973, just el dia en que un complia 22 anys, en la que apareix la crítica de la col·lectiva de Sant Lluc, signada per PIC II, que era la meva signatura per aquells temps i fins la mort del pare, de signatura PIC.

Aquella va ser la meva primera crítica de la col·lectiva de sant Lluc, crítica que no he deixat de realitzar amb l’excepció de l’any següent (1974) en que realitzant el servei militar, no vaig tenir ocasió de veure la col·lectiva. Per tant si tenim en compte que l’any 1984 no hi va haver col·lectiva, just aquest 2024, celebraré la 50 crítica de la col·lectiva d’artistes mataronins. Una xifra prou considerable i que penso celebrar , al menys íntimament.

 Anys de crítiques realitzades al Diari de Mataró, amb els seus diversos noms, al Maresme, al Capgròs, a Radio Mataró, a Ràdio Cadena 13, a Televisió de Mataró i els darrers anys en aquest blog. D’una o altre manera , un ha expressat la seva opinió al respecte del valor global de la col·lectiva i ha analitzat les millors peces presentades.

I la col·lectiva de Sant Lluc, docs em nego a  dir-li la falsa modernitat de “la Col·lectiva”, cosa amb la que coincideixo amb el 99% de visitants i participants, ja que per ells i nosaltres, aquesta és la sant Lluc . La nova nominació és una cursi aberració que sols pot haver sorgit en ment turmentada, i per tant segueixo amb la sant Lluc, que és per a mi sagrada en concepte i nom.

L’any 1983, any que va ser comiat dels “santlluqueros”, és a dir Boix, Pujol, López i Parés, deia en el catàleg de l’exposició , en el que hi prenia part al costat de l’organització, en Manuel Cuyàs, en Ramon Casas Peña i en Terri, el següent:

Sant Lluc, és el patró dels artistes, i també dels pallassos. D’uns i altre han estat curulls els Sant Lluc dels darrers anys. Sortosament aquesta manifestació sembla deixar els seus capgirells adolescents per anar a indrets a de maduresa.

El retorn a la seva casa nadiua, el Museu Municipal, ara Comarcal, és com un retorn a les arrels que el porta de nou al camí , del qual potser no n’havia d’haver sortit, el d’una realitat artística selectiva del qual sorgia vivificadora art, país i cultura.

No es pot comprendre l’art com element individualista, quasi folklòric, ans el contrari, sí com un element integrador i difusor d’una cultura tan ampla com es vulgui, sota la qual s’aixopluguen tota mena d’elements germinatius. Aquest i no altre podria ser l’ideari d’organitzadors i participants.

No és el moment de venturar fets. Les il·lusions moren massa v
egades però el repte ja està llençat. Artistes i públic tenen la paraula; I d’escoltes interessats, com no, unes entitats públiques o privades, que quasi sempre han fet orelles sordes al crit de l’art i de la cultura.

La realitat està aquí, descarregant defectes i empenyent il·lusions i futur. El camí, bo o dolent, el farem entre tots. Que tots, uns i altres, el sapiguem gaudir. Que mai més haguem de pensar en un sant Lluc patró dels pallassos. Dels artistes, SEMPRE.”

Serveixi l’ideari d’aquest escrit de fa quaranta anys per els moments actuals, en que a la prèvia i vist des de fora sembla que s’hagi perdut el nord, amb el ridícul canvi de nom de la col·lectiva, amb el lamentable ,per el venjatiu, oblit del record a Antoni Boix quan en va ser responsable durant tota una època, i amb l’afany de baixar nivell per acontentar a la massa.

Sant Lluc mereix molt més. Us ho diu un que amb aquest ja en porta cinquanta i les ha vistes de tots colors, i esperem seguir-les veient per poder-les analitzar i explicar, com farem ben aviat amb la col·lectiva d’aquest any.