dilluns, de setembre 02, 2024

ARGILLÀ 2024



Comencem doncs amb el repàs de l'actualitat expositiva d'aquest estiu


Encara que sembli inútil parlar-ne ara, crec que es convenient fer-hi apunt per temps enllà, per remirar-ho d’aquí uns temps i veure com la fira de la ceràmica d’ Argentona, va avançant, o esperem que no, retrocedint , confegint una història important en la ceràmica del país i en general de tot l’estat.

Parlar dos mesos després de la seva celebració , després de pair l’empatx que pot produir l’apilament d’actes, exposicions, i de les diverses activitats que es celebren ens permet un anàlisi més tranquil i objectiu i esbrinar més clarament encerts i errors, i apuntar millores per properes edicions.

En un nivell general la fira d’enguany ha estat millor que les dels darrers anys per els avantatges de participació de tots que ha tingut la desaparició de la pandèmia. El nombre de participants i la presència més activa i directa de la terrissa popular ha estat el gran encert de la mostra que ha de ser l’inici de la recuperació de la terrissa popular com a un dels eixos fonamentals de la mateixa. En el que correspon a l’apartat de ceràmica artística , crec que encara caldria fer una major selecció per evitar creadors de baix nivell i obres  repetides que poc aporten a la brillantor de la fira.







En el que pertoca  a les exposicions cal remarcar l’enorme bellesa i qualitat que oferí Núria Negre amb la mostra “Llum i foscor” que s’exposà al saló de Pedra de l’Ajuntament. L’obra de Nuria Negre assoleix per se una doble bellesa, la tècnica i la del resultat final. Tècnicament posseeix un acuradíssim domini dels elements i les formes, que els confegeix en forma seductora tant en el que pertoca a estructura com en el resultat final de la peça. Una exposició que mereixia una detinguda visita per la gran qualitat de l’exposat , tant en l’apartat formal com en el resultat artístic final.



Pep Gómez, ocupava amb “Orígens” l’espai dels jardins de la casa Puig i Cadafalch i he de dir que malgrat el nivell que coneixíem de la seva obra, la seva mostra argentonina m’ha decebut profundament i va ser així , no per la potència tremenda que generen en la individualitat, sinó per que la disposició de la mostra , crec que no afavoria, per no dir, perjudicava , intensament el seu treball.  El treball d Pep Gómez és un treball dur i molt adust, ple de signes i detalles que obliguen a una predisposició del visitant  que esdevenia impossible en el galimaties expositiu en que s’havia convertit l’espai , en el que era molt difícil examinar el treball de l’autor i la seva intencionalitat creativa. Caldrà esperar doncs una nova exposició per poder endinsar-nos  en la seva gran qualitat.




L’estrella expositiva era Eva Roucka i la seva exposició “Records de la Xina”, que es realitzà al museu del Càntir. una mostra en la que presenta part dels treball que realitzà l’any passat en una estada a la Xina, país bressol de la porcellana, on va ser convidada i de la que surten tots els esbossos d’aquesta peculiar i especial exposició ceràmica,  amb la que ofereix una mirada simpàtica però alhora curiosa i crítica del que allà va viure, sentir o intuir.





Una curiosa exposició que s’allunya de les habituals celebrades en l’entorn d’Argillà, ja  que correspon més a una mirada escultòrica que no pas purament ceràmica, però que s’elevava gràcies al treball que a la plaça realitzava la pròpia autora, confegint una ceràmica escultòrica de gran bellesa formal i intel·lectual que era gaudida per tot aquell que hi passava i alhora quedava seduït per la força creativa que es desprenia de la seva manera de crear.

Tres exposicions diverses i contradictòries que donaven pas a l’ideari general d’Argillà , la disparitat creativa i artística que existeix actualment en el camp de la ceràmica capaç d’abastar el més ample ventall de la capacitat creativa.

I ara a esperar la propera edició que serà la prèvia de al festa del Càntir que assolirà la 75 ena edició. Serà qüestió de celebrar-ho.