A Raúl Capitani el vaig conèixer fa
ja molts anys , de tot ja comença a fer molts anys , a la Sala Fuset. Me’l va
presentar en Manuel Casahuga que dirigia aquell magnífic casalot proper a Sta
María. Em va parlar d’ell com un artista argentí que havia arribat a Mataró i
em va ensenyar un petit gruix de magnífics gravats molt a l’estil
expressionista d’allende los mares , com haurien dit en qualsevol noticiari
televisiu del moment, i al seu costat
una magnífica representació expressionista de la Coca de Mataró.
D’ençà aquella presentació ha
plogut molt i en Raúl ha deixat de ser aquell artista argentí que havia
aparegut de cop i volta a Mataró per ser un artista conegut i reconegut a casa
mostra , i el que és més important, un home plenament integrat en la ciutat i
el país amb els que comparteix desitjos i il·lusions, i al que ha dedicat esforços
i il·lusions com per exemple la creació del taller de Gravat.
Ara en Raúl, dèbil de físic i amb
un cor que trontolla de tant en tant , sembla enfortit mentalment. Després d’un
viatge a la seva terra , com si d’un comiat es tractés , ha tornat amb una
força inusitada , - el que fan els asados i el dulce de leche - , i aquesta explosiona en tota al seva
intensitat en l’exposició que acaba de presentar al Museu Arxiu de Llavaneres (
amb durada fins a finals de juliol) en el que ens sorprèn amb un grup de
gravats i pintures de tal intensitat i força que més semblen fruit d’un artista
jovinzell que no pas d’un veterà, consagrat i perfeccionista autor com és el
cas de Raúl Capitani.
Certament la mostra que avui ens presenta
l’autor s’ha de dividir forçosament en la bisectriu que marquen les dues
apostes de l’autor: Gravat i pintura. Uns camps en els que curiosament sembla
haver invertit les seves formes habitual d’expressió.
Diem això ja que curiosament
Capitani sembla haver-se retrobat amb el seu gravat impressionista més pur.
Línies dures i potents, escampades , donant aire per així poder marcar encara
més les seves intensitats. Tot en un expressionisme intens que marca intencions
i genera imputs d’acció directa. Un gravat d’estètica xilogràfica que corprèn i
captiva alhora.
A la pintura en canvi, Capitani
segueix en el camí més complex del que ja donava raó en la seva darrera mostra
a l’espai capgròs. Tot el camp investigador en aquest camí es mou en les
sensacions de la tècnica mixta plena d’aventures , interrogants i troballes .
Si fa uns anys la investigació de l’autor anava per els camins de la gràfica
mixta , ara aquesta investigació camina en la pintura on apreta amb força en el
mai abandonat veral de l’obra oscial en la que pot expressar intencions ,
somnis i frustracions.
Tota una filosofia , tot un fer
tècnic que sorprèn per la intencionalitat i alhora la frescor i que és
demostració un cop més que l’art és una força interior de la que dispsoen els
artistes fins que ens diuen adéu , i aquesta és una força que està molt present
en l’avariada carcassa d’un Raúl Capitani , més jove que mai amb un art
seductor que ens demostra que segueix essent un gran artista que mereix ja el
reconeixement oficial que tantes vegades se l’hi ha negat.
Felicitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada