Ahir al vespre m’arribava des d’un bon amic, la notícia de
la mort de l’Antoni de P. Boix, als seus 98 anys. Malgrat que avui he repassat la
xarxa en el que pertoca a notícies locals i he mirat la plana de l’Associació
de Sant Lluc, no he trobat cap notícia
al respecte i és una llàstima ja que encara que el seu art no era del temps d’ara,
va ser en els seus moments un dels artistes importants de la ciutat, amb nombrosos
premis pictòrics i amb periòdiques exposicions a Barcelona on acostumava a
exposar a la desapareguda sal Llorens, on també hi exposaven altres artistes mataronins
.
El darrer contacte que vaig tenir amb ell va ser al juny de
2016 quan de la mà de l’Associació Sant Lluc va exposar en un pis de l’Ateneu,
als seus 92 anys amb un pintura amb força i seguint el seu habitual tarannà.
Antoni Boix era
deixeble de Joan Finet i d‘afirmació autodidàctica. Va ser professor de dibuix
a l’escola d’Arts i Oficis (de 1952 al 1958), a l’Escola de Sta Anna ( del 1958
al 1960). Va ser membre de l’Associació d’Aquarel·listes de Catalunya i del
Reial Cercle Artístic, entitat a la que seguia assistint fins fa molt pocs
anys. Igualment era especialista en
disseny tèxtil en la gama d’estampació.
Boix va ser un autor enormement neguitós en si mateix. El
seu treball, amb èxits aclaparadors i davallades profundes va estar marcat per
l’afany de superació a través del repte constant davant la nova obra. Un repte
amb respostes contradictòries però que amb suficients resultats positius que
potenciaren les bones capacitats i virtuts artístiques de les que gaudia l’artista.
Els seus començaments varen ser mitjançant petites
exposicions al cercle Catòlic de Mataró. En els anys 1952 i 53 va assolir uns
grans èxits amb exposicions a la casa del Libro, en ple Passeig de Gràcia de
Barcelona. La causa dels mateixos varen ser les seves miniatures que van
merèixer nombroses lloances que li van
provocar una relació de dependència de la que li va costar molt sortir. Aquest
malestar anterior li va provocar que
deixés les exposicions durant una bona època (1959-1966), executant tan sol
exercicis de taller a la recerca de la seva realitat pictòrica. Una realitat
que comença a aparèixer en la seva rentrée expositiva a la sala de la
Biblioteca Popular ( 1966).
Amb aquesta explosió que va ser exitosa, va recuperar el pol
expositiu a l’hora que va multiplicar la seva presència en tota mena de
Concursos, tant els de pintura tradicional com els de Pintura Ràpida en els que
assolí nombrosos premis, com el Nacional d’Aquarel·la de l’Associació d’Aquarel·listes
de Catalunya (1979).
Boix es movia amb igual comoditat en l’oli, el dibuix , en
especial a la sanguina, i l’aquarel·la, però per a mi no hi ha dubte que era en
aquesta última especialitat en la que obtenia els millors resultats.
Així, podem dir que l’aquarel·la de Boix era una aiguada
brillant, agosarada en moltes ocasions, i justament era en aquells moments de llibertat absoluta
en el que aconseguia els seus millors triomfs, ja fos amb el paisatge, la
figura femenina que va ser constant en tota la seva carrera, o la temàtica
floral que va esdevenir la seva especialitat, a on va saber jugar amb
profunditat artística , amb una riquesa important de paleta.
En elles jugava amb morats i grocs, i amb diversitat de tons
carbassats i marrons, conjuntats hàbilment
amb la peculiaritat dels blancs, el que estructuraven unes peces atrevides que
no passaven pas desapercebudes. La ductilitat del seu fer, enfrontada a l’aiguada
més tradicional del moment, li donaven l’ànima d’artista que perdia en el
moment en que treballava la pintura tradicional, massa esquematitzada i
estructurada de forma molt més clàssica.
L’any 1972 juntament amb els seus companys Parés de Mataró i els
ja desapareguts Eduard López i Salvador Pujol , varen recuperar la Col·lectiva de
Sant Lluc que organitzaren fins l’any 1983. Igualment Boix va seguir la seva
vessant expositiva amb les expos dels
Amics dels Arts, que eren amb ell, els germans Arenas, en Salvador Esquerra, en Jordi Puiggaglí,
en Manuel Cuyàs i l’Emília de Torres.
La seva darrera presència expositiva va ser el juny de 2016
quan va realitzar una exposició al pis de l’Ateneu, i en la que va rebre l’homenatge
de la gent del Sant Lluc. Allà es mostrava molt fresc per la seva edat i presentà
una bona quantitat d’obres en la que hi mancaven bàsicament ls aquarel·les i
dominaven els olis i sanguines i amb la que va perdre l’ocasió de ser rebut per
les noves generacions com un pintor important.
Avui, en el moment de la seva mort, crec del tot injust el
silenci captiu dels mitjans d’informació i molt especialment de la gent del
Sant Lluc ja que encara que segurament no pertanyia a l’associació, el seu
paper com artista important de Mataró en una certa època i principalment el fet
de ser un dels impulsors del Sant Lluc, obligava a
l’entitat a fer-ne esment i tenir un record del seu fer i la seva tasca en la
web oficial, cosa de la que encara estan a temps.
Quedi doncs el record d’un artista complex en el pensar i el
fer que va assolir un paper important en l’art figuratiu de la nostra ciutat en
un temps determinat, Un artista fidel a si mateix i al seu fer i que mereix el
record per el seu paper en l’art mataroní.
1 comentari:
Pere, t'ens tota la raó. En Antonio de P. Boix, és mereixia un petit record, tan per les Institucions de la ciutat com per molts dels companys de professió.
Publica un comentari a l'entrada