Inaugura temporada “La destil·leria” , i ho fa mitjançant
una concentrada exposició amb les obres de tres artistes mataronines d’alt
nivell: Rosa Codina-Esteve, Mia Llauder i Catherine Lorton, tres maneres ben
diferents de veure l’art i d’expressar-lo , però amb una unitat qualitativa
comú i amb un llenguatge que essent diferent i que a voltes el podríem considerar
com a contrari, mostren el seu bon fer sense molestar-se, ni fer-se nosa, demostrant
que en l’art la qualitat, és més que res el que uneix en diàleg, idiomes ben
diferents.
Rosa Codina Esteve segueix mantenint el seu to artístic tant
en el que pertoca al fet com a la qualitat que atresora. Un espectacular díptic
omple la sala gran de la seva sensibilitat i qualitat.
Cada una de les seves pintures que tenen intens olor a
pintura i a procediment, a ofici amorós quasi artesanal , en aquest concepte ja
quasi oblidat de la tècnica i el fons com a condició ineludible per intentar
oferir un treball que volem considerar com artístic.
Totes aquestes frases, corresponen amb petites variacions, a
la critica que li vaig realitzar per l’exposició que celebrà a la sala d’Aparelladors
aviat farà 15 anys. Un temps que li ha permès incidir més encara en el
manteniment de la seva filosofia personal i conseqüentment pictòrica que ara arriba al grau màxim amb aquestes petites
espurnes que ens va oferint en exposicions com la d’avui que mostra i demostra
a l’autora com una de les grans artistes mataronines de sempre.
De Mia Llauder, la seva companya d’aventures, he pogut
seguir el seu tarannà creatiu en les meves tasques en el Museu del Càntir . Allà
, l’any 2016, és a dir ja fa uns quants
anys, exposava la seva creació i un deia d’elles el següent: “Em nego a
qualificar a Mia Llauder com a ceramista ja que per a mi és
una escultora que fa del volum una juguesca engrescadora que aconsegueix
mitjançant les estructures modulars dels seus treballs un complex exercici
arquitectònic de regulació d’espais, ans també , i el que és més remarcable amb
un dinamisme cinètic que eliminant tot el pes del material li dona significat
volàtil i etèri que emociona i sedueix.
La seva perfecció tècnica que li permet reconvertir la
lectura del material emprat donant-li suavitat i dolçor quan convé, o al
contrari , força estructural per equilibrar la teòrica fragilitat de les peces
que confegeixen els seus peculiars trencaclosques. I per l’habilitat sensitiva
dels seu contructivisme , les mil i una peces que semblem dèbils i . en la seva
unicitat , assoleixen un afermament compacte i dinàmic alhora en el moment del
lligam entre elles per aconseguir la peça definitiva.
I per acabar amb l’habilitat sensitiva dels seu contructivisme
, les mil i una peces que semblem dèbils i trencadisses en la seva unicitat ,
assoleixen un afermament compacte i dinàmic alhora en el moment del lligam
entre elles per aconseguir la peça definitiva Si a més a més d’aquests
conceptes conceptuals i afegim una capacitat tècnica fora de mides , en els
llindars de la perfecció, la creació d’un ambient de refinada elegància que fa
brillar els seus treballs com si de les millors joies es tractés, i l’excel·lència
del muntatge de l’exposició en el que és impossible trobar-hi un detall
negatiu, hem de convenir la gran qualitat
del presentat a la Destil·leria.
Finalment , Catherine Lorton .ens ha recordat allò que deia
fa quasi 10 anys quan va exposar a la perduda sala de la Presó. Deia “L’art
per ser considerat com a tal ha de disposar d’un principi essencial que no és
altre que ser capaç de generar un cert misteri. A partir d’aquest fonament
anirem més o menys enllà. Avui per avui Lorton disposa d’aquesta
capacitat. L’obra crida i emociona”.
Avui Catherine Lorton ha disminuït la mida de les seves
peces, però no la intensitat ni el misteri. Amb aquests espacials caps, plens d’imputs
, es pregunta i ens pregunta, per que paga la pena esforçar-se per expressar
plàsticament les seves emocions més íntimes, alhora que s’interroga si serem
capaços de prestar-li l’atenció imprescindible i connectarem amb la seva interioritat evidenciada mitjaçant
la plàstica, tractada tècnicament amb una pulcritud de veritable mestre.
Codina Esteve, Llauder i Lorton tres artistes de primera que
inicien la temporada de La Destileria , un espai que fa deu un va inaugurar amb les
paraules i des de fa anys, aquestes es mantenen amb l’art i els artistes .
VARIACIONS. ROSA CODINA-ESTVE, MIA LALUDER, CATHERINE
LORTON.
La Destil·leria, galeria d’art
Del16 de Setembre al
17 d’OCTUBRE DE 2023
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada