Si hi ha un artista a la nostra
ciutat que mereix el màxim respecte i admiració per la seva tasca creativa , de
formació de nous artistes i de conservació del patrimoni aquest no és altre que
Rafael Estrany.
Un respecte i admiració que
mantenen els afeccionats a l’art i els MTV ( mataronins de tota la vida ) , en
especial en la burgesia dominant de l’època, però que en canvi s’ha convertit en desconeixement per tots aquells més
llunyans a la petita història de l’art local. Ara podem gaudir-ne d’un tastet mitjançant
la seva presència a Ca l’Arenas a l’entorn de “Mar de fons”, amb un seguit d’obres
referents, com no, a la seva mirada marítima i marinera.
Malgrat la seva qualitat ,
importància i reputació, el cert és que Estrany no gaudeix del coneixement
generalitzat de la ciutadania. Pilar fonamental de l’art mataroní en el moment
de la seva mort (1958), la figura d’Estrany s’ha anat injustament esvaint amb
el pas del temps. Mentre que entre la classe mitja alta i benestant de la
ciutat , la seva obra ha estat sempre desitjada , valorada i cobejada en un
cert deix de prestigi social, el pas del temps , - 55 anys d’ençà la seva mort
-, ha anat diluint la seva excel·lència convertint-lo en un element més referencial
que no pas viu , quan per les especials condicions de la seva pintura podria ,
i estic per dir hauria , de ser un punt de referència per aquells creadors d’arrel
més figurativa i paisatgística.
Al fet hi han col·laborat dues
circumstàncies. Una és sens dubte la inexistència a la nostra ciutat d’un espai
on s’exposi la que hauria de ser pinacoteca d’artistes locals. Aquest fet condemna
a l’oblit el treball dels creadors desapareguts , ja que el Museu de Mataró ,
sempre al·lèrgic al que sigui pintura dels dos darrers segles , ha penjat en
comptagotes obres pictòriques en la seva visió general.
A més , i ja que parlem del Museu s’ha
de dir , que en l’època actual, és a dir en aquests darrers trenta anys, en ell
ha existit un permanent complex edípic , en un afany de “matar al pare” ( Rafael
Estrany va ser fundador, creador i director del Museu de Mataró fins la seva
mort , i el seu fill Santi en va tenir cura , - amb gran nivell -, de l’època
més difícil i controvertida ). Així res ens recorda en l’actual Museu a la
figura d’Estrany i la importància cabdal per el Museu i la ciutat, essent
nul·la la posta en valor de la seva obra. Un rebuig institucional vergonyós que
amb la seva línia d’actuació encara engrandeix més el record directiu de la
nissaga Estrany.
( Un rebuig mantingut en la xarxa
ja que en el facebook del Museu , podem
trobar penjades fotografies del públic assistent a la inauguració, però cap
fotografia de les obres de la mateixa, que és que s’ha de valorar i més quan d’un
Museu es tracta).
L’EXPOSICIó
Pocs indrets tan adequats per
retrobar-se amb Rafel Estrany que Ca l’Arenas. Ben poca gent sabrà que la
darrera exposició que Estrany visità va ser la del seu deixeble Jaume Arenas
que exposava a l’espai de “Jaimes” al Passeig de Gràcia. Era hores abans de ser
atropellat quan tornava a Mataró després d’haver gaudit de la seva passió del
Liceu , amb el “Caballero de la Rosa” de Ricard Strauss.
Ara ca l’Arenas acull una , potser
massa carregada exposició, amb el mar
com a protagonista. Una exposició prou representativa del fer de l’autor,
malgrat no seguir un criteri n antològic ni tan sols havent cercat peces molt
importants. Una mostra variada , d’un nivell mig que hem de considerar correcte
però sense excel·lir , i amb algun apunt distintiu que serveix per deixar apunt
de la seva alta qualitat. Una exposició que demostra el per que de la reverència al nom Estrany i
que hauria de servir com a full de presentació prou important per aquells que
el desconeixen.
L’espai del rebedor ens dona la
benvinguda amb dibuixos i les seves tradicional aiguades. Estrany era un bon
dibuixant i aquí ho deixa clar en els dos llapis carbó amb múltiples figures en
els que dona lliçó absoluta del poder del dibuix , com queda ben palès en la
que serveix per esbós d’una aiguada ( situada al costat ) que surt clarament
perdedora en la comparança.
Unes aiguades amplament conegudes
ja que Estrany les realitzà a centenars. Fonamentades en la taca , l’autor sap
potenciar les figures (generalment de nens) que distribueix de manera ben
equilibrada per la peça amb el dibuix
com a suport, mentre que un parell de llambregades cromàtiques estableixen els
límits de mars i cels , que donant sentit de dimensió i profunditat amb el bon
us de la reserva que estableix en la peça. Obres de gran ofici, i més benefici,
en les que cerca poques complicacions per aconseguir uns resultats ben reeixits
per el públic.
La sala menjador està presidida per
un potent autoretrat i en ella senyoregen per damunt de tot, la potència ,
nivell i qualitat dels seus gravats. Malgrat que per els nostre verals el que
es valora d’Estrany és la pintura , el reconeixement internacional del seu fer
està en els seus gravats. Uns gravats , essencialment aiguaforts , en els que l’artista
s’entrega amb passió.
Finalment les sales posteriors estan
dedicades a la seva pintura, a l’entorn de la cara més coneguda de la mateixa.
Son aquests els espais a bon segur més grats pel públic visitant. El conjunt es
homogeni en el nivell i s’ha d’aplaudir que en ells s’apleguin les diferents
vessants estilístiques que l’autor practicà en vida. Des de la cara noucentista
, amb una clara remembrança de Joaquim Sunyer , fins a aquest postimpressionisme
tan habitual en ell, o seu accent més
expressionista , això sí tots ells amb la seva empremta personal, amb aquesta
pinzellada llarga i gruixuda que el caracteritza junt amb l’amplitud del seu
ventall cromàtic.
De tot el presentat , i posats a
triar , ens quedem amb una figura femenina de clars aires de Sunyer i amb dos
paisatges que es troben en la cambra. Un, de primera època ( reconeixible per
la diferent signatura ) ,molt complex , estructurat amb gosadia trencant en
certa manera els cànons habituals, jugant no tant amb la pinzellada habitual i
cercant una densitat més uniforme, en la que la llum i les tonalitats acaben d’arrodonir
en un treball més inusual però d’alta qualitat.
L’altre ( que reproduïm) sorprèn
per la sensació d’estar com inacabat i no ho està. Ho sembla ja que Estrany
treballa com d’habitud les primes zones en les que empra totes les seves armes,
però en canvi el gruix de la peça es mou en una agilitat inusual que li dona un aire de llibertat que la peça agraeix creant un camp
vers l’espectador, assolint així la màxima aspiració comunicativa.
Una exposició , aquesta de Rafael
Estrany , que malgrat les seves limitacions temàtiques i espaials , s’agraeix i
molt. Una exposició que hauria de posar en solfa de nou la potència creativa de
l’autor i que hauria de ser una veritable sorpresa per aquells espectadors més
joves que no el coneixien.
Però és clar. Si quan hi ha una
exposició de caire local de tanta importància i no existeix cap mena de
publicitat i ni tan sols els mitjans informatius n’han fet quasi esment , hem
de convenir que té tots els números per ser una frustració més en aquest
desgavell que és la cultura local quan de plàstica es tracta.
Sigui com sigui , el cert és que cal
aconsellar de manera fervent la visita a la mostra , ja sigui per descobrir o
mantenir , el coneixement d’un artista cabdal per Mataró, tant per la seva
pintura com per tota la seva complexa activitat cultural que hi va dur a terme.
(Ps.- No totes les imatges corresponen a l'exposició)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada